قابل توجّه متولّیان محترم پذیرش :
متولّیان محترم پذیرش طلاب؛
در پذیرش طلاب مدارس علمیه خواهران باید عوامل وعناصر زیادی مدّنظر ولحاظ شود چرا که جایگاه راهبردی حوزه های علمیه در اسلام ونظام اسلامی وکارکردهای آن ایجاب می کند که افراد دیندار ، علاقه مند، پاک، مخلص، دارای انگیزه های بالا ، مستعد وعاشق خدمت برای ورود به حوزه وشروع طلبگی پذیرفته شوند. این جانب با استفاده ار روایت حضرت علی (ع) که فرمود: ” کن کانحله اذا اکلت اکلت طیّبا واذا وضعت وضعت طیّبا واذا وقعت علی عود لم تکسّره “( مانند زنبور باش وقتی می خورد ، چیز پاکیزه می خورد وهنگامی که می نهد چیز پاکیزه ( یعنی شهد وعسل ) می نهد ، وقتی بر چوبی می نشیند آن را ( هیچ گاه ) نمی شکند). توجه مدیران محترم مدارس وهمه متولیان امر خطیر پذیرش وگزینش طلاب را بر سه نکته محوری مذکور در روایت جلب می نمایم :
1- همه ما باید به گونه ای عمل کنیم که بهترین ها برای طلبه شدن پذیرفته شوند این وظیفه وهنر ما است که باید تلاش کنیم از همه افراد علاقه مند متدین ومتقاضی حضور در حوزه ها بهترین ها را گلچین کرده وافتخار طلبگی وسربازی امام عصر را به آنها هدیه نماییم افرادی که بعد از ورود به حوزه ماندگار شده وباهمه ظرفیت خود وبا داشتن اخلاص وانگیزه های محکم راه خطیر ومهم تحصیل وتهذیب را پیش گرفته وبه مراتب لازم کمال علمی وعملی دست پیدا کرده وقدم ها را در خدمت به اسلام ومسلمین به شایستگی بردارند طبعا رسیدن به این مطلوب در گرو دقت لازم وکافی در پذیرش وگزینش طلاب است .
2- در مراحل اصلی بعد از پذیرش هم با برنامه ریزی ومراقبت منظّم ومستمر ، تلاش نمایند که فارغ التحصیلان وخروجی مدارس هم از تربیت علمی ،اخلاقی وعملی لازم برخوردارشوند.ماموریت های آموزشی ، فرهنگی ، پژوهشی واخلاقی به گونه ای برنامه ریزی ومدیریت شوند که طلاب در مدت تحصیل وحضور در فضای مقدس وپاک حوزه بتوانند شایستگی های لازم را کسب کرده وبه همه تواناییها وخوبی ها وابزارهای لازم برای خدمت به اسلام ونظام اسلامی مجهز شده تا بتوانند درادای تکلیف بزرگ خود در برابراسلام عزیز بهترین وبیشترین اثرگزاری را داشته باشند وخودرا وامدار حوزه دانسته وهمه داشته های خود را وقف انجام وظیفه نمایند ،درروایت پیش گفته تصریح گردید که زنبور عسل وقتی می خواهد ماموریت اصلی وذاتی خودراانجام داده ومحصول تولید کند واز خود اثر به جای بگذارد سالم ترین وپاک ترین محصول متصور را با بیشترین آثار وفواید در اختیار آدمیان قرار می دهد .تربیت شدگان حوزه نیز باید بیشترین فایده را برای انسان ها داشته باشند یعنی اندیشه گفتار ورفتار طلبه باید معیار حق وخوبی ها باشد وهمواره چراغ فروزان راه انسانها ورهروان فضیلت باشد
3- نکته سوم این است که سعی شود انجام تمام این فرایند ( پذیرش وتحصیل ) بر اساس اصل اسلامی صرفه جویی با حداقل هزینه های مالی وکمترین مشکل وسختی صورت گیرد . مدارس حوزوی در مقایسه با مراکز دانشگاهی این نقطه قوت را دارند که همه فعالیت ها وماموریتهای خود را در عین سلامت ودرستی واتقان با کمترین هزینه به سرانجام مطلوب برسانند.کاری که در طول تاریخ پیامبران، امامان وتربیت شدگان آنان، انجام داده اند .
ان شاء الله
مدیریت محترم حوزه علمیه خواهران استان زنجان