ارمغان حیات طیبه به طلاب نتیجه حیات بخشی به دیگران است
به گزارش خبرنگار حوزه علمیه الزهرا (س) هیدج حجت الاسلام و المسلمین صادقی مدیر حوزه های علمیه خواهران استان زنجان روز سه شنبه ۱۲ آذر ماه طی دیدار با طلاب این واحد و سخنرانی در جمع ایشان گفت:ارمغان حیات طیبه به طلاب نتیجه حیات بخشی به دیگران است.
بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین صادقی در ابتدا با بیان اینکه در آیات و روایات حیات و ممات به دو نوع نباتی و ملکوتی تقسیم می شود عنوان کرد: به تعبیر قرآن کریم، تنها حیات و ممات ملکوتی جاودانه است و از این رو انذار قرآن نیز فقط برای انسان های زنده دل است که زمینه هدایت را در پرتو حیات جاوید دارند.
این استاد برجسته اخلاق اظهار داشت: طبق بیان قرآن کریم شرط زنده دل بودن دارا بودن ایمان و انجام اعمال صالح است که رسیدن به این دو نیز در گرو پیروی از خدا و رسول او و استجابت دعوت آنهاست.
ایشان هم چنین تصریح کرد: حیات طیبه دارای مراتبی است که ما فقط با ترازوی ایمان و عمل صالح و در پرتو اطاعت از خدا و رسول قادر به طی آن مراتبیم و باید دقت داشت که به هر اندازه ای که تخلف کنیم از این مراتب دورتر خواهیم شد. از این رو باید با دقت در آموزه های دینی و عمل خالصانه خود را به این خصیصه مزین کنیم.
مدیر حوزه های علمیه خواهران استان، حجت الاسلام والمسلمین صادقی هم چنین افزود: نکته بسیار مهم درباره حیات طیبه این است که انسان بخاطر عدم احاطه بر روح و نفس خویش، همواره از درک ابعاد سیطره معنویات بر حیات خود محروم است اما راهکار این محرومیت زدایی حیات بخشی است.
ایشان در ادامه گفت: قدم بالاتر برای انسان زنده دل این است که علاوه بر خود واسطه زنده ماندن حیات راستین دیگران باشد و این همان کیفیت بخشی به زندگی جاودانه آخرت است که برای همگان با رسالت اصلی حوزه های علمیه که حیات بخشی به دیگران است، گره خورده است.
گفتنی است ایشان ضمن شرکت در جلسه هیئت امناء و بررسی مسائل و مشکلات این واحد و دیدار و شنیدن نقطه نظرات اعضاء، در پایان جلسه نیز، از ساختمان احداثی خوابگاه این واحد بازدید کردند و از نزدیک در جریان به اتمام رساندن پروژه قرار گرفتند.
ارمغان حیات طیبه به طلاب نتیجه حیات بخشی به دیگران است
به گزارش خبرنگار حوزه علمیه الزهرا (س) هیدج حجت الاسلام و المسلمین صادقی مدیر حوزه های علمیه خواهران استان زنجان روز سه شنبه ۱۲ آذر ماه طی دیدار با طلاب این واحد و سخنرانی در جمع ایشان گفت:ارمغان حیات طیبه به طلاب نتیجه حیات بخشی به دیگران است.
بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین صادقی در ابتدا با بیان اینکه در آیات و روایات حیات و ممات به دو نوع نباتی و ملکوتی تقسیم می شود عنوان کرد: به تعبیر قرآن کریم، تنها حیات و ممات ملکوتی جاودانه است و از این رو انذار قرآن نیز فقط برای انسان های زنده دل است که زمینه هدایت را در پرتو حیات جاوید دارند.
این استاد برجسته اخلاق اظهار داشت: طبق بیان قرآن کریم شرط زنده دل بودن دارا بودن ایمان و انجام اعمال صالح است که رسیدن به این دو نیز در گرو پیروی از خدا و رسول او و استجابت دعوت آنهاست.
ایشان هم چنین تصریح کرد: حیات طیبه دارای مراتبی است که ما فقط با ترازوی ایمان و عمل صالح و در پرتو اطاعت از خدا و رسول قادر به طی آن مراتبیم و باید دقت داشت که به هر اندازه ای که تخلف کنیم از این مراتب دورتر خواهیم شد. از این رو باید با دقت در آموزه های دینی و عمل خالصانه خود را به این خصیصه مزین کنیم.
مدیر حوزه های علمیه خواهران استان، حجت الاسلام والمسلمین صادقی هم چنین افزود: نکته بسیار مهم درباره حیات طیبه این است که انسان بخاطر عدم احاطه بر روح و نفس خویش، همواره از درک ابعاد سیطره معنویات بر حیات خود محروم است اما راهکار این محرومیت زدایی حیات بخشی است.
ایشان در ادامه گفت: قدم بالاتر برای انسان زنده دل این است که علاوه بر خود واسطه زنده ماندن حیات راستین دیگران باشد و این همان کیفیت بخشی به زندگی جاودانه آخرت است که برای همگان با رسالت اصلی حوزه های علمیه که حیات بخشی به دیگران است، گره خورده است.
گفتنی است ایشان ضمن شرکت در جلسه هیئت امناء و بررسی مسائل و مشکلات این واحد و دیدار و شنیدن نقطه نظرات اعضاء، در پایان جلسه نیز، از ساختمان احداثی خوابگاه این واحد بازدید کردند و از نزدیک در جریان به اتمام رساندن پروژه قرار گرفتند.
خداوند گمراهی ابتدایی ندارد
مدیر حوزههای علمیه خواهران استان زنجان با اشاره به اینکه یک نوع هدایت ابتدایی و یک هدایت پاداشی و نیز گمراهی ابتدایی و گمراهی کیفری داریم، گفت: خداوند هدایت ابتدایی دارد اما گمراهی ابتدایی ندارد اگر کسی را هدایت کرد، گمراه نمیکند و بر هدایتش میافزاید.
به گزارش معاون فرهنگی نور الزهراء(س)، حجتالاسلام حسن صادقی، مدیر حوزههای علمیه خواهران استان زنجان و مدرس و محقق حوزه های علمیه خواهران، ۱۱ آذرماه در جمع خواهران طلبه موسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا(س) در تشریح خطبه دوم نهجالبلاغه اظهار کرد: «أَحْمَدُهُ اسْتِتْمَاماً لِنِعْمَتِهِ وَ اسْتِسْلَاماً لِعِزَّتِهِ وَ اسْتِعْصَاماً مِنْ مَعْصِيَتِهِ وَ أَسْتَعِينُهُ فَاقَةً إِلَى كِفَايَتِهِ إِنَّهُ لَا يَضِلُّ مَنْ هَدَاهُ وَ لَا يَئِلُ مَنْ عَادَاهُ وَ لَا يَفْتَقِرُ مَنْ كَفَاهُ فَإِنَّهُ أَرْجَحُ مَا وُزِنَ وَ أَفْضَلُ مَا خُزِنَ وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ شَهَادَةً مُمْتَحَناً إِخْلَاصُهَا مُعْتَقَداً مُصَاصُهَا نَتَمَسَّكُ بِهَا أَبَداً مَا أَبْقَانَا وَ نَدَّخِرُهَا لِأَهَاوِيلِ مَا يَلْقَانَا فَإِنَّهَا عَزِيمَةُ الْإِيمَانِ وَ فَاتِحَةُ الْإِحْسَانِ وَ مَرْضَاةُ الرَّحْمَنِ وَ مَدْحَرَةُ الشَّيْطَانِ و …» بخشی از این خطبه بوده که نکتههای مختلفی در آن نهفته است.
وی ابراز کرد: با توجه به این خطبه ما خداوند را به جهت تمام شدن طلب نعمت، عزت حق تعالی و طلب عظمت از پروردگار حمد و سپاس میگوییم. همه میدانیم یکی از فضایل مهم که ریشه در فطرت انسان دارد، گرایش به حمد، سپاس و ثنا است.
مدیر حوزههای علمیه خواهران استان زنجان ادامه داد: انسان به طور فطری تمایل دارد از هر کسی که به او خوبی میکند، تشکر و قدردانی خود را نشان دهد. از آنجایی که همه کمالات به خداوند اختصاص دارد و این کمالات را به انسان عطا کرده است، گرایش خدادادی انسان اقتضا میکند که نسبت به خدای متعال حقشناسی داشته باشد.
این مدرس حوزه با اشاره به اینکه حمد به معنای جامع، احتمالا شکر را هم در بر میگیرد، بیان کرد: حمد آثار، برکات و علل مختلفی دارد و به تعبیر امیرمومنان (ع) حمد برای طلب نعمت از خدای متعال است و حمد الهی سبب افزایش و اتمام نعمت میشود.
صادقی افزود: آیه ۷ سوره ابراهیم «وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ» و آیه ۱۲ سوره لقمان «وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ ۚ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ» نیز به موضوع افزایش نعمت در اثر شکر اشاره دارد.
وی یادآور شد: علاوه بر این، حمد زمینه را برای خضوع و تسلیم شدن در برابر حق تعالی فراهم میکند؛ انسان وقتی به نعمت توجه کند امکان ندارد خداوند در مقابل توجه او بیتفاوت باشد و از طرف دیگر اگر انسان کفران نعمت کند، عذاب الهی سخت است.
این محقق طلب حفظ از معصیت را از دیگر پیامدهای حمد الهی دانست و گفت: حمد سبب در امان ماندن از معصیت و گناه میشود، در حالی که غفلت از صاحب نعمت زمینه را برای بروز معصیت فراهم میکند.
مدیر حوزههای علمیه خواهران استان زنجان با بیان اینکه طبق خطبه حضرت علی(ع) ما ستایش پروردگار از خالق هستی و نعیم کمک میگیریم، افزود: ما انسانها فقیر و محدود هستیم و برای اینکه مسائل مختلف را پیش ببریم به استعانت پروردگار نیاز داریم. کمک کردن گاهی در توان انسانها نیست و گاهی به دلیل بخل آن را از دیگر همنوعان دریغ میکنند اما خداوند درخواست بندگان را بدون اجابت نمیگذارد.
وی با اشاره به اینکه یک نوع هدایت ابتدایی و یک هدایت پاداشی و نیز گمراهی ابتدایی و گمراهی کیفری داریم، اظهار کرد: خداوند هدایت ابتدایی دارد اما گمراهی ابتدایی ندارد اگر کسی را هدایت کرد، گمراه نمیکند و بر هدایتش میافزاید.