تریبون آزاد شیوه های تبلیغ و جذب حداکثری به دین
بر اساس این گزارش طلاب در این برنامه گفتگو محور، ایده ها و نقطه نظرات خود را پیرامون شیوه های تبلیغ با رویکرد جذب حداکثری به دین مطرح کرده و به بحث و تبادل نظر در این باره پرداختند.
بنابر این گزارش، یکی از طلاب روش نبی مکرم اسلام(ص) در تبلیغ دین را بر مبنای جذب حداکثری عنوان کرده و تنها راه کار موثر در این شیوه را اخلاق مداری خواند.
وی با بیان اینکه، پیامبر اکرم(ص)، از طریق خلق و خوی عظیم، دلهای مردم را فتح می نمود، اظهار داشت که ما در تبلیغ دین، باید ابتدا دنبال فتح دل باشیم و با بهره گیری از اخلاق حسنه اسلامی، با اصلاح دلها، احیاگر تفکر و اندیشه در مردم باشیم. چرا که همواره در جذب عامه مردم، اخلاقیات موثرتراز استدلالهای عقلانی واقع می شود.
از دیگر نقطه نظرات مطرح در این تریبون، بحث خودسازی، دگر سازی و جامعه سازی بود به این صورت که یک مبلغ دینی، ابتدا باید وجود خود را از آلودگی ها تطهیر کند و قدم در مسیر خودسازی بگذارد و سپس با توام با قرار گرفتن در این مسیر، به دگر سازی اقدام نمایند. چرا که اگر فرد در تمام عمر نیز بکوشد بخاطر گستردگی دامنه خودسازی، از دگر سازی غافل خواهد شد، از اینروست که این دو باید در پرتو یکدیگر و توأمان انجام گیرد تا منجر به جامعه سازی اسلامی گردد.
یکی دیگر از طلاب، به بحث پیرامون افراط و تفریط در رفتار و منش طلبگی اشاره داشته و عنوان کرد که منش یک طلبه از روی افراط باعث دین زدگی و سخت گیری به مردم می شود و مانع از انجام سیر اعتدالی دین می گردد و منش تفریطی نیز موجب بدبینی و بی اعتمادی مردم به این قشر می شود از این رو طلبه ها باید با اتخاذ روش عادلانه سبک زندگی یک مسلمان راستین از این دو آسیب به جد، دوری کنند.
یکی از طلبه ها نیز به این مهم اشاره کرد که، یکی از آسیب های جدی تبلیغ در جامعه امروزی ما، دور ماندن برخی مبلغین از تغییر سبک های جامعه است بدین معنا که یک طلبه باید با حضور در بین مردم و بررسی، اوضاع جامعه اولاّبه مخاطب شناسی بپردازد تا بتواند با آگاهی از موضوعات مورد مواجه به مخاطبان و متناسب با شرایط آنان تبلیغ کند و دوم اینکه با مطالعه زیاد، همواره با اطلاعات بروز و مجهزی که در اسلام همواره حیات بخش موجود است، در متن مردم و عرصه تبلیغ وارد شود.
گفتنی است استاد داور سرکار خانم شیخ محمدی، معاون پژوهش این واحد نیز در جمع بندی مباحث ارائه شده پرداخته و خواستار دغدغه مندی برای ورود به عرصه های تبلیغی ، توجه به علم آموزی و مطالعه دقیق دروس، عمل خالصانه و توجه به تهذیب نفس و زندگی در مدار اخلاق حسنه اسلامی در بین طلاب شد تا طلبه های خواهر نیز بتوانند با تغییر در دیدگاه مردم برای گرایش به سبک زندگی اسلامی و جذب حداکثری به دین اقدامات تأثیر گذاری در جامعه داشته باشند.
نشست علمی- پژوهشی با عنوان شیوه های تبلیغی امام حسین (علیه السلام)از مدینه تا کربلا
به گزارش خبرگزاری حوزه نشست علمی – پژوهشی با عنوان شیوه های تبلیغی امام حسین (علیه السلام) از مدینه تا کربلا با سخنرانی سرکار خانم نرگس کریمی و حضور طلاب، اساتید و کادر مدرسه علمیه فاطمیه(س) برگزار گردید.
خانم نرگس کریمی ضمن تسلیت اربعین سید و سالار شهدا حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) گفت: خداوند به وسیله ی برترین بنده ی خود برنامه ای برای چگونه زیستن در اختیار بشر قرار داد. این برنامه به وسیله ی مجاهدتهای بی پایان پیامبر اسلام و با جهاد همه جانبه اهلبیت (علیهم السلام) وارد زندگی انسان ها شد و راه خیر و سعادت را برای آن ها به ارمغان آورد. تبلیغ به عنوان ابزاری کار آمد ریشه های درخت دین را روز به روز استحکام بخشید. اگر تبلیغ نبود دین خداوند، از آسیبی به عنوان غفلت و نسیان در امان نمی¬ماند. اهلبیت (علیهم السلام) در راه تبلیغ دینی از روش های زیادی استفاده کردند.
خانم کریمی بیان داشت: تبلیغ از چهار عنصر اصلی و اساسی تشکیل یافته است: مبلّغ که اولین و مهمترین عنصر به حساب میآید. مخاطب که تبلیغ در واقع برای او صورت میگیرد و پیام که در تبلیغ دینی این پیام یک پیام دینی به حساب میآید و ابزار که در نبود ابزار مبلّغ نمیتواند پیام را انتقال دهد. قرآن کریم به شیوههای فراوانی در تبلیغ اشاره میکند که توسط انبیای الهی استفاده شده است از جمله روش الگوسازی، روش تحریک عواطف و احساسات، روش مناظره–بحث آزاد، روش پرسش و پاسخ.
سرکار خانم نرگس کریمی ضمن بیان تعریف تبلیغ ابزار و ویژگی های مبلغ را بیان نموده و گفتند مبلّغ در اصطلاح و فهم عرفی، کسی است که عهده دار ارائه پیامی دینی در فرصتهایی مناسب برای تأثیرگذاری بر مخاطبان است . در این نگاه به حرفهای که پیامی را به دوش میکشد مبلّغ اطلاق نمیشود. مبلّغ در گذر زمان به عنوان هویت صنفی گروهی درآمده که وظیفهای دینی و رسالتی شرعی به عهده داشته و در پی رساندن آن به مردم بر میآیند
خانم کریمی در ادامه شیوه های تبلیغی امام حسین (علیه السلام ) از مدینه تا کربلا را اینگونه تبیین نمودند اهلبیت (علیهم السلام) ازشیوههای گوناگونی برای تبلیغ در زمان خود استفاده میکردند از جمله: نفوذ معنوی در مردم، مناظره، استفاده از شبکه وکالت، توجه به نسل جوان، پرسش و پاسخ، موعظه و خطابه. بررسی این شیوههای تبلیغی الگوهای خاصی در اختیار مبلّغ قرار میدهدیکی از این الگوهای بسیار غنی برای تبلیغ، شیوههایی است که حضرت امام حسین (علیه السلام) استفاده کردهاند. زمان حکومت امویان دین اسلام با حوادث تلخی روبرو شد که این حوادث دین را در معرض نابودی قرار میداد. بدعتهای جدید چهره اسلام را دگرگون کرده بود و خواص در خدمت اهداف باطل امویان قرار داشتند و روز به روز دگرگونیهای جدیدی در ارزشها و باورهای مردم رخ میداد و مفهوم غیرت دینی مفهومی از بین رفته در جامعه آن روزگار بود که میبایست یک رهبر توحیدی به فریاد دین برسد و گرد غفلت و جهل را از چهره دیدن بزداید. حضرت امام حسین (علیه السلام) با توجه به این اتفاقات که در جامعه اسلامیدیده میشد قیام تاریخی خود را آغازکردند و لحظه لحظه این قیام، خود از تبلیغ دینی بسیار گسترده بر علیه حکایت دارد. حضرت با شیوه های تبلیغی فراوان حکومت را رسوا میکند و پیام خود را به جهانیان میرساند. او در زمان حضور در مدینه در فرصتهای مختلف به رسوا کردن معاویه اقدام میکند و هنگام خروج از مدینه با تلاوت آیاتی از قرآن مردم را متوجه این میکندکه برای مقابله با ظلم حرکت میکند.
ایشان در ادامه بیان کردند که حضرت وقتی وارد سرزمین کربلا میشود خاک آنرا مقدس میشمارد تا نشان دهد هدف مقدسی در این سرزمین مقدس شکل میگیرد. حضرت درفرصتهای مختلف از شیوههای تبلیغی استفاده میکند با نماینده دشمن ملاقات میکند، فرمانده دشمن را موعظه میکند، نماز و قرآن تلاوت میکند. این شیوههای تبلیغی میتواند الگوی مبلّغ باشد و او را یاری دهد تا بتواند در هر زمان با توجه به شرایط از همه توان خود برای تبلیغ هدف خودبهره گیرد.
گفتنی است این نشست در روز28/7/98 برگزارگردید.
برگزاری نشست تخصصی اولویت شناسی و مسأله شناسی پژوهش در حوزه دفاع مقدس
با همکاری معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی نورالزهرا واداره کل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان زنجان نشست تخصصی “اولویت شناسی ومساله شناسی پژوهش در حوزه دفاع مقدس” برگزار شد.
در آغاز این نشست که با حضور طلاب پژوهشگر سطح3 و2 صورت پذیرفت،خانم حاتمی معاون پژوهش موسسه به بیان مقدماتی در خصوص ضرورت تحقیق در حوزه معارف دفاع مقدس از منظر مقام معظم رهبری(دام توفیقه)پرداختند و در ادامه سرهنگ مهدیخانی از رزمندگان و پژوهشگران حوزه دفاع مقدس، ضمن تبیین زمینه های پژوهشی مورد نیاز در عرصه دفاع مقدس و نقاط عطف محوری نیازمند تحقیق در این حوزه بیان داشتند:«بررسی نقش شهدای مناطق،مدارس،اقشار خاص ،زنان در جنگ و نقاط عطف این 8سال یعنی فتح خرمشهر،صدورقطع نامه،پذیرش قطعنامه وعلل آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران،یکی از صدها عرصه مناسب در راستای مطالعات و تحقیقات است.»
این مدرّس حوزهی دفاع مقدس، در ادامه، ضمن تشریح نحوه ی پیوند تحقیقات فعلی عرصهی دفاعی با مبانی دفاع مقدس بیان داشتند:«یکی از مسایلی که امروزه در فضای مجازی و جامعه بسیار مطرح می شود احتمال یا عدم احتمال حمله آمریکا و هم پیمانان وی به ایران است.لازمه پاسخ گویی به این سوال نیز بررسی محققانه شرایط ایران در 8سال دفاع مقدس و تطبیق شرایط آن با زمان حال است.»
ایشان در ادامه ضمن ضمن تبیین علل شروع جنگ و موقعیت ایران در آن زمان به مقایسه وضعیت فعلی با سال های جنگ پرداخته و افزایش قدرت بازدارندگی فعلی را مهم ترین دلیل عدم توان حمله دشنان به ایرا ن عنوان داشتند.